Dags för ny hemsida?

5 frågor att ställa sig innan du kontaktar en webbyrå

Har du fått uppgiften att hitta en webbyrå som ska bygga er nya hemsida och snabbt upptäckt att det finns en hel djungel av webbyråer där ute att välja bland? Vi förstår dig, det är inte helt lätt att navigera sig runt och hitta rätt när det finns en hel uppsjö av byråer där ute. För att hjälpa till har vi listat fem saker som är viktigt för dig som kravställare att fundera på innan du tar kontakt med olika byråer.

Varför behöver vi en ny hemsida?

Många känner idag att för att fortsätta utvecklas och växa så behöver även hemsidan göra detsamma. Kanske kan man byggare vidare på det man redan har men då teknologin åldras behöver oftast det göras en ny webb-satsning göras efter några år. När man står inför detta projekt behöver man först och främst ställa sig frågan “varför?”. Varför behöver vi en ny hemsida? Varför fungerar inte den vi har? Detta för att man ska se till att ta reda på själva grunden för projektet. Vad det viktigaste för er att ha med på hemsidan? Vad behöver er målgrupp för info? Vad behöver ni ha med för att konvertera era besökare? Genom att börja fundera på varför man behöver göra den här satsningen och vad det är man behöver för funktioner så börjar man bygga som initial behov/kravlista. Den kan man utgå från när man börjar leta efter lämplig partner, så kommer ni hitta en partner som kan hjälpa er ta rätt strategiska beslut i processen.

Är vi ute efter en leverantör eller partner?

Vad är skillnaden mellan dessa två? Frågan kanske låter konstig då det för många kan låta som samma sak. För oss är en leverantör någon som ger oss det vi behöver och sedan tackar för sig medan en partner levererar det man önskar och finns sedan där för er vidare på resan framåt. En webbyrå som kan hjälpa er med det strategiska arbetet, teknisk vidareutveckling, följer upp era fortsatta behov och ge support efter en lansering, är mer att betrakta som en långsiktig partner.

Så det är viktigt att fundera om och iså fall över vilken hjälp ni vill ha av webbyrån efter att er hemsida är klar och lanserad, att ni hittar en byrå som matchar just era behov.

Val av CMS* – hur vet vi vilken som passar oss?

Ja, vilket av alla dessa CMS ska man välja? Svaret handlar mycket om just varför ni har behovet av en ny hemsida. Ni kanske bara vill ha en mer funktionell, modern och snyggare hemsida eller så planerar ni att växla upp er verksamhet och därför behöver en mer komplex och skalbar lösning som kan hantera integrationer mot flera andra system. Eller en kombination av allt? Vill ni ha ett CMS där ni betalar löpande fasta kostnader eller välja ett som är helt licensfritt?  Ja, det är helt enkelt många faktorer som spelar in.

En hemsida är mycket mer än bara det som syns på skärmen. Den ska självklart fungera som ett skyltfönster, ge besökaren en känsla av ditt företag, visa vad du erbjuder och vad man kan göra på sidan. Något som är väldigt viktigt är användarvänligheten, detta både för besökaren och för er. Rätt CMS är A och O och det gäller att tänka långsiktigt. Det ska vara enkelt att använda, flexibelt och skalbart – du ska kunna växa med ditt CMS. Det finns såklart mycket mer att tänka på vid val av CMS, men att göra en gedigen behovsanalys och ett välgrundat val är viktigt tidigt i processen vid val av webbyrå.

Många byråer är specialiserade på ett enstaka eller ett fåtal CMS, vet ni redan vilket CMS som passar er bäst blir det lättare att hitta en byrå som kan erbjuda er det ni behöver. Men är ni osäkra på vilket som passar era behov så kan ni genom att börja ta kontakt med byråer (med er nya kravlista ni skapat i ryggen) för att få hjälp med att hitta den som passar er bäst.

*CMS är en förkortning av Content Management System, på svenska Innehållshanteringssystem) är enkelt förklarat den plattformen ni använder för att hantera och publicera innehåll på er hemsida.

Är det viktigt var byrån ligger rent geografiskt?

Idag, särskilt sedan pandemin, är vi mer vana vid digitala möten och är inte alls lika beroende av att träffas fysiskt. Det spelar inte lika stor roll vart ens kunder eller partners befinner sig i världen, möten kan hållas lika bra online som på plats. Detta öppnar för att ni kan välja den byrån som passar era behov bäst oavsett om ni själva sitter i Haparanda och byrån kanske i Göteborg. Är det viktigt för dig att kunna hålla möten fysiskt på plats, ja då ska du självklart välja en byrå inom rimligt avstånd men man behöver inte begränsas på samma sätt idag som tidigare.
 

Den sista men stora frågan, vilken budget behöver vi ha?

Beroende på kravlistan och komplexiteten kan en hemsida kosta allt från några tusen kronor upp till flera miljoner. Att tänka att man ska komma undan så billigt som möjligt och väljer den byrån som ger den billigaste offerten är sällan en bra strategi. Utan ni behöver se till att den verkligen täcker alla era behov.

Budget-frågan kommer garanterat komma upp när ni börjar ta in offerter för att webbyrån ska få en känsla om den matchar kravspecifikationen. Kanske något behöver skalas bort eller krävs det en högre budget? En komplex fråga men ändå så viktig att bestämma sin ungefärliga budget innan man börjar leta. Att ha ett svar på denna fråga kommer göra det hela mycket lättare för dig som kund att hitta rätt, men även för webbyrån att kunna “träffa” rätt med sin offert och se till att du får ut så mycket värde för dina pengar som möjligt.


Sådär, när du ställt dig alla frågorna ovan börjar du bli redo att kontakta byråerna. Nu vet du mer om vad ni behöver och det har du med dig till samtalen med potentiella samarbetspartners och du kan lättare matcha byrån mot era önskemål. Sedan kan du titta på olika faktorer som tex:

  • Kolla på webbyråns erfarenheter och referenser. Har de gjort liknande projekt som ert innan?
  • Kompetenser – har de projektledare, erfarna front-end och back-end-utvecklare och expertis inom UX/UI-design? Allt det ni behöver?
  • Processer – hur ser webbyråns arbetsprocess ut? Hur jobbar de? Kommer ni kunna samarbeta bra?

Men ett sista (och väldigt viktigt) tips är att också gå på personkemi - de mjuka värdena. I denna bransch är det oftast störst fokus på de hårda tekniska värdena, men vår erfarenhet är att de mjuka värdena gynnar hela projektet, ett gott samarbete, god kommunikation och högt i tak – och lite roligt också - banar väg för bästa slutresultat.

 

Vill du ta reda på om Umbraco CMS + Webmind kan vara byrån för dig? Hör av dig till oss så berättar vi gärna mer om oss!

 

Åk till toppen